Om een indruk te geven van de temperaturen tijdens de jaarwisseling; de meteorologische dienst van de luchthaven Zuid-Limburg noteerde in de nacht van zondag op maandag een minimum van -16,6 graden C. Gisteren overdag steeg het kwik naar -lOC, om vervolgens weer te dalen tot -13 C. Een ogenblik was de grondtemperatuur op de luchthaven zelfs -17 C. De meteo registreerde een totale sneeuwval op zondag en maandag van 14 centimeter. Vooruitzichten voor dinsdag en woensdag: onveranderd koud, maar geen sneeuwval van betekenis meer.
Op Oud- en Nieuwjaar was de luchthaven overigens niet in gebruik; de sneeuwploegen waren er niet in geslaagd om de banen vrij te krygen en met name de landingslichten van de sneeuwlaag te ontdoen. Verwacht wordt overigens, dat de luchthaven vandaag voldoende sneeuwvrij zal zijn om verkeer toe te laten.
ROERMOND/HEERLEN – Een voor betrokkenen zeer onaangenaam bijverschijnsel van het winterweer deed zich in de nacht van oud op nieuw voor in een tiental plaatsen in Midden-Limburg. Door het binnenwaaien van stuifsneeuw in transformatiehuisjes viel plaatselijk de stroomvoorziening uit in onder meer Neeritter, Ittervoort, Hunsel, EU en Haler. Boilers warmden niet meer bü en koelkasten begonnen zachtjes te ontdooien. De storing duurde vier uren. Van de kant van de PLEM werd overigens opgemerkt, dat er geen zorg behoeft te bestaan over een tekort aan elektrische energie: er is in Nederland een flinke reservecapaciteit
Ook de meldkamer van de rijkspolitie in Herkenbosch kreeg te kampen met storingen; hier vielen op oudejaarsavond alle telefoonverbindingen uit Verder deden zich geen ongemakken voor. Ook het openbaar vervoer kon blijven draaien, zij het dat op oudejaarsavond de tevoren aangekondigde inperking van diensten een handje meehielp. Treinen en bussen tussen Roermond en zuidelijker bestemmingen hadden niet veel vertraging. Waar wél vertragingen optraden, lag de oorzaak noordelijker, namelijk in Den Bosch waar op oudejaarsavond het treinverkeer muurvast kwam te zitten. Mede door het feit dat het publiek tijdig op de onbegaanbaarheid van de wegen attent werd gemaakt, bleef het aantal verkeersongevallen zeer beperkt Rijkswaterstaat toch al onder hoge druk staand om de dichtgesneeuwde wegen aan te pakken, kreeg aanvankeiyk te maken met een onvoorzien euvel: van de vrachtwagen die gebruikt werden om een sneeuwploeg voort te duwen bleek in de ochtenduren van zondag en maandag de dieseltractie voor een deel onbruikbaar omdat in de leidingen vocht was neergeslagen.
Voor een gigantische taak kwam tydens de dagen van de jaarwisseling de ANWB-Wegenwacht te staan. Nog nooit is het aantal verzoeken om hulp zo groot geweest. Verreweg de meeste assistentie werd gevraagd by auto’s, die niet meer „aan de praat” te krijgen waren – gevolg van het teruglopen van de accucapaciteit ten gevolge van de strenge vorst Dit euvel deed zich in hevige mate voor by personen uit andere provincies die in Limburg op bezoek waren geweest en vroeg wilden vertrekken. Met een lange reis voor de boeg zagen zy zich plotseling geplaatst by een vehikel dat niet meer rijden wilde…
De slechte toestand van de wegen weet de Wegenwacht mede aan het geringe verkeersaanbod. „Wanneer straks het woon-werkverkeer en het vrachtverkeer gaan rijden, wordt de harde sneeuwlaag op de wegen wel kapot gereden en is het leed gauw geleden” zo meende men aan het Wegenwachtstation te Maasbracht. Van al het leed op wegen en straten profiteerden (!) de taxiondernemers. Zowel in Maastricht en Heerlen als in Roermond gebeurde het niet zelden, dat men een uur op zijn bestelde taxi moest wachten. Het treinverkeer in Nederland wordt met grote vertragingen afgewikkeld. Mogelijk dat het vandaag iets beter wordt, maar helemaal op tijd zal niet gereden kunnen worden. Grote delen van Europa vertonen een zelfde beeld als Nederland. De kou is nu ook tot Beieren doorgedrongen. Veel mensen hebben de afgelopen dagen een onaangename verrassing te verwerken gekregen: bevriezing van radiatoren van de centrale verwarming die niet in gebruik waren en bevriezing van allerlei andere leidingen die de laatste jaren de zachte winters wel doorgekomen waren. Onderhoudsbedrijven hadden handen vol werk om soms provisorische reparaties te verrichten.
• Een sneeuwschuiver in actie op de autoweg bij Maastricht. Maar pekelen noch schuiven haalden de afgelopen dagen veel uit: de temperatuur was er te laag voor.
• Langs de autowegen trof men gisteravond tal van verlaten wagens aan, waarvan de bestuurders het niet verantwoord hadden geacht verder te rijden. Toen de duisternis viel, plaatste de rijkspolitie bij vele bengaalse fakkels.